Elron! Teeme teile asja lihtsaks. Vaata ja õpi!

Meil ei ole ronge! Meil ei ole raha! Rattureid on nii palju!

Aastaid oleme kuulnud, kuidas Elroni “porganditega” on ainult üks häda ja viletsus. Küll pole neid piisavalt, et kõik reisijad rongile pääseks, küll lähevad nad lihtsalt ülekoormuse all katki. Kus häda kõige suurem, seal abi kõige lähemal. Vingumise asemel pakun seekord Elronile kolm head lahendust, kuidas ratturite vihkamise asemel neid armastama hakata.

Variant nr 1: Üks 100-eurone rattahoidja ja üks vana dresiin

Pilt räägib rohkem kui tuhat sõna. Saksamaal, Stuttgarti linnas on asi tehtud väga lihtsaks. Ei ole vaja miljonitesse ulatuvat investeeringut, vaja on vaid populaarsematel väljumistel lisada rongi ette rattaplatvorm. Dresiinid on meil Eestis olemas, rattahoidja saab Kiili betoonist 83 euroga.

Variant nr 2: Šveitslaste ultramoodne rattaplatvorm

Kui Stuttgarti variant tundub väheke hirmuäratav, siis Šveitslaste Appenzelleri lahendus on juba märksa turvalisem. Rattaplatvormi uks käib nupust lahti täpselt nagu tavaline vagun ja rattad saaks turvaliselt Bikeepi rattahoidjaga lukustada. Rohelise kaardiga oleks ratta lukustamine vaid sekundite mäng ja nii pole ka erilist ajakulu peatustes.

Variant nr 3: milleks meile nii palju istmeid?

Võtke lihtsalt istmeid vähemaks! Tallinna lähistel on vahemaad sellised, et tegelikult mingit otsest vajadust kõigil istuda ei ole. Võtkem õppust pildil olevast Lõuna-Korea rongifirmast ja ongi probleem lahendatud. Paljukirutud C-alasse saaks teha kerge vaevaga ruumi juurde, kui istmed lihtsalt välja tõsta.

Elron on seda mõnes rongis juba ka teinud ja nii tekitanud lapsevankritele lisaruumi. Kahjuks on selliseid ronge aga mõni üksik ja ei ole need ka kuidagi eraldi märgitud. Seega kindluse mõttes liiguvad lapsevankriga reisijad ikka rongi keskossa ja uued vankrialad seisavad tühja. Veel mullu suvel andis Elron teada, et istekohtade puudust elektrirongides enamasti ei ole ja seega ei tohiks mõne istmerea väljaviskamine probleemiks olla.

Miks Elron rattureid nii väga vihkab?

“Jalgratturid armastavad väga ronge, aga enamik rongifirmasid ei taipa, et neid armastatakse,” selgitab Euroopa Jalgratturite Föderatsiooni president Henk Swarttouw ja lisab: “See on väga üllatav, sest kliimaeesmärke silmas pidades peaksime olema liitlased.”

Elroni müügi- ja arendusjuht Ronnie Kongo näib olevat teistmeelt. Meedia vahendusel on ta teada andndnud, et rong+ratas on hoopis keskkonnavaenulik.

“Rattapiletiga saame suunata inimesi keskkonnasäästlikumalt käituma,” selgitas Kongo. Täpselt nii nagu Tallinn on ainulaadne ja siin ei saa ole võimalik teha tänavatel ruumi ümber mängida, on ka Eesti rongid maailmas ainulaadsed.

“Meie eripära on see, et meil ei ole rongides piisavalt ruumi,” kirjeldab Elron pressiteates meie ainulaadust.

Terve mõistus ütleb, et rongisõidu tipptunnid langevad kokku tööleminemise ja töölt tulemise ajaga. Sellisel ajal on täiesti mõistlik küsida ka lisatasu. Miks aga keskpäevases tühjas rongis eraldi tasu vaja nõuda, jääb arusaamatuks. Kui küsisin Elronilt, miks ei võinud rattapiletipoliitika veidi paindlikum olla, anti mulle mõista, et nende otsus on äärmiselt kaalutletud ja mingit tagasiteed siin enam ei ole. Nii on. Ärge sõitke kui ei meeldi.