Ajujahi võitja muutis nime ja kaasas nimekad investorid

Kevadel Ajujahi konkursi võitnud õpilasfirma Münt võttis uue nime Others ning alles sel kevadel gümnaasiumi lõpetanud nelik – Marilin Berg, Märten Kala, Aksel Joonas Reedi ja Eva-Maria Ilves – valmistub nüüd mitme tuntud investori toel plast-tuubis hambapastale tuult alla tegema.

Kuidas täpselt hommikune hambapesu aitab maailma parandada, käis Laseriga rääkimas retseptimeister Märten Kala.

„Pärast Ajujahti saime aru, et me ei erine piisavalt teistest hambapesutablettidest. Kõik on rohelised või valged ja kõigil on „dent“ nimes.  

Ja siis me saime aru, et me tahame tegelikult teha sellist toodet, mis seisab kasutaja tervise ja keskkonna eest ning samal ajal loob sellist cool’i kogukonda. Me tahtsime, et meie brändikeel oleks selline mässuline ja noortemeelne. Meid aitas uue brändi loomisel Paula Pärnaste. Ta on ise ka tõeliselt mässumeelne ning teeb piinlikud asjad ägedaks ja igavad asjad kirevaks.“

Others on pärast Ajujahti köitnud aga ka mitme tuntud investori tähelepanu.

Kes on teie investorid?

„Meil on viis investorit ning raha kõrval on meile hästi suureks abiks ka nende teadmised ja kogemused.

Meie üheks investoriks on Kaur Ojakivi, kes on väga tihedalt olnud seotud Cleveroniga. Tema ala on logistika ja kui meil näiteks on vaja tooted kliendini viia, siis me hoiame neid tema laos, tema inimesed aitavad meil neid kokku panna ja saadavad siis jaekettidesse või klientidele. Nii et lisaks sellele, et ta on meie investor, me teeme väga tihedalt koostööd ka tema kullerfirmaga.

Ragnar Sass aitab meid inimeste ja kontaktidega. Ta vist tunneb kõiki inimesi Eestist Ukrainani ja USAs ka. Kui meil on vaja mõnd inimest või rääkida mõne kasvuhäkkijaga, siis suudab ta meid alati kellegagi kokku viia ja see on väga äge.

Ragnari (miljardi dollari firma Pipedrive kaasasutaja – toim)kaudu jõudsime me ka Bolt´i kasvujuhi Pavel Karagjaurini.

Ragnari abikaasa disainipoes oli kokteilipidu ning Ragnaril ja Pavelil oli kokteililahing – kes teeb rohkem ja paremaid kokteile. Seal oli tihe rebimine. Pavel tegi kokteile nimega Skinni Pitch ning senikaua kui ta kokteili segas, said sa pitchida oma äriideed. Ta tegi mingi väikese konkursi, mille me võitsime ja auhinnaks saime 10 000 eurot.

Ja me saime Paveli ka enda lead team’i ja Boldi kasvujuhina on ta kindlasti see üks inimene Eesti maastikul, kes teab, millest ta räägib, kui ta räägib ettevõtte kasvust – mis need asjad on konkreetse ettevõtte ärimudeli juures, kuhu fookus panna, et ettevõte saaks neid hüppeid teha.

Üks meie investoritest on veel Kristjan Maruste, kes teeb Tuule tõukerattaid. Meie jaoks on väga kasulik see, et tal on kogemus just füüsilise tootega.

Nende kõigi teadmised meile ülivajalikud. Kõigi investoritega meil on selline convertable note kokkulepe – et investor annab raha, aga ta saab ise valida, millal see raha muutub osaluseks. Ehk see on siis selline paindlik instrument, mille realiseerimiskuupäeva saab kogu aeg edasi lükata.“

Mis teie suur plaan on?

„Meie plaan on tegelikult väga lihtne. Me tahtsime uue aasta algusest laieneda Rootsi, sest me saime aru, et näiteks Stockholmis elab rohkem inimesi kui kogu Eestis kokku. See näitab juba ära, kui palju saaks teha Rootsis ja kui palju Eestis.

Aga kui me saime Paveli enda tiimi, siis ta pani meid kiirelt paika – et kui ma teie numbreid vaatan ja teie turu suurust vaatan, siis teil on 1/10 sellest kahest protsendist, mis teil võiks Eesti turul olla. Ehk me peame Eestis jala maha panema, siin enda koha kindlustama ja siis võime välismaale minna.

Me teeme selle 2% Eestis ära ja siis vaatame, kas me saame sama mudeliga Rootsi minna.

Pärast Ajujahti ma olin ikka surmväsinud. Meil oli klassi lõpureis Bulgaariasse. Ja isegi seal pidin ma tegelema sellise teemaga: meil oli Mündile tehtud 1000 euro eest uus veebileht ja kui me panime selle laivi, siis kõik näitajad veebilehel kukkusid poole võrra. Me läksime tagasi vanale veebile ja oligi asi lahendatud.

Ja siis me saime aru, et häid asju ei saa teha üleöö.“

Miks siis hambapasta ei kõlba?

Hugo Treffneri Gümnaasiumis bioloogiat, keemiat ja toidutehnoloogiat õppinud Kala võttis mõnda aega tagasi Laseris traditsioonilise hambapasta armutult koostisosadeks lahti. (Loe siit pikemalt, miks tasub kohe oma hambapasta looduslikuma alternatiivi vastu välja vahetada.)

Käime kiirelt üle, mis on kõige olulisem.

Hambapastasse on lisatud hulk lisaaineid, mis kuidagi sinu hambaid puhtamaks ei tee, küll aga võivad

  • soodustada kasvajaid, allergiaid, põletikke,
  • põhjustada mao ja suu limaskesta haavandeid,
  • viia hormoonid tasakaalust välja,
  • häirida kilpnäärme tööd ning
  • tekitada lastel hüperaktiivsust ja tähelepanuhäireid.

Võimalike tervisehäirete loetelu on tegelikult veelgi pikem.

Vett ei ole vaja transportida

Teine kaalukas põhjus pastast loobumiseks on mõju keskkonnale.

Märten Kala: „Me üritame oma tootega näidata, et vett ei ole vaja transportida. Hambapastas ei pea vesi olema – see lisab ilmaasjata kaalu ja suurendab süsinikujalajälge transportimisel. Teiseks, kui sul on pasta, peab see olema tuubis.“ Ja tuub on ühekordne plastpakend, mida üldiselt ümber töödelda ei ole enam võimalik.

„Kuna tablett on tahke, siis see võib olla klaaspurgis. Lähme siit edasi: võta siis juba looduslikud koostisained ka. Ja kui sul juba on klaaspurk ja tablett, siis sa saad hästi kergelt arvestada, et sul on üks pesukord ühes tabletis.

Kosmeetikamaailm üldiselt liigubki selles suunas, et sul on veeta lahendused. Ka šampoonid on järjest enam tahked ja sa pead kodus ära lahustama mingid tabletid.

Ja teine asi on läbipaistev koostis ja ja puhtad koostisosad. Sinna suunas ka kosmeetikamaailm liigub.“

Keerulise nimega hüdroksüapatiit ravib väiksemaid auke

Others ei leppinud üksnes nimevahetusega. „Me oleme viimase poole aasta jooksul ka koostises päris palju uuendusi teinud. Othersi põhimõte on see, et meie toodetes ei ole ühtegi keha- ja loodusvõõrast ainet,“ ütleb Märten Kala.

“Esiteks, me lisasime koostisesse fluoriidi asendaja ja selleks on hüdroksüapatiit. See on looduslik aine, mida leidub naturaalselt ka inimese hammastes. See tugevdab ja silub hambaemaili. Põhimõtteliselt tähendab see seda, et kui sul on hammastel väike mõlk või kriim või ka väiksemad augud, siis see aine täidab need augud ning ehitab hamba ümber ka kaitsekihi.

Fluoriid lihtsalt katab hamba pinna tugevama kihiga, aga ta ei suuda hambaauke taas täita ehk ehitada paksemat kihti.

„Teiseks me panime koostisesse sellise mentooli, mis aurustub aeglasemalt. See on lihtsalt super. Me saime aru, et inimestele meeldib väga värskus.

Ja kui toode on värske, vahutab hästi ja sul on vaja lihtsalt ainult närida, siis teeb see ülemineku hambapastalt väga lihtsaks.”

Et tunduks tuttav ja turvaline

“Maitse ja vaht on hästi olulised. Kui see toode ikka ei vahuta ja mingit maitset ei ole ja sa ei saa üldse aru, mida sa närid – et kas see nüüd on lubjakivitükk või sooda või mingi tärklisetablett – siis see ikkagi ei kutsu hambaid pesema.

Sellepärast me olemegi timminud selle kootise selliseks, et see kogemus oleks võimalikult sarnane sellega, kui sa pesed pastaga – aga et see on tahke ja sisaldab ainult looduslikke või loodusele omaseid koostisaineid. Näiteks hambapastas on sünteetilised vahutajad, mida looduses ei leidu, meie tooted on tehtud kooskosõli baasil.“

Looduskosmeetika sertifikaat ja koostöö arstide ja ülikoolidega

„Kuna me alles sel kevadel lõpetasime keskkooli, siis ei ole ju kellelgi meist mingisugust bakalaureust või magistrit, aga me teeme koostööd nendega, kes on meist targemad.“

„Koostöös ühe Saksa ülikooliga me muutsime oma toote RDA-d ehk abrasiivsust. See on nüüd 61, mis on väga hea – pehme ning ei kriibi hambaid.“ Koostööd on tehtud ka Tartu Ülikooliga – Mündi tooted algselt valmisidki ühes Tartu Ülikooli laboris.

„Tootearenduses me teeme igapäevaselt koostööd (Testlio asutaja) Kristel Kruustüki hambaarstiga, kellel on 30 aastat kogemusi ja doktorikraad,“ muigab Märten.

„Hambapasta juures on kõige tähtsam see, et ta oleks antibakteriaalne – et need bakterid ei hakkaks sul suus vohama. Me oleme selle praeguseks saavutanud mentooli, ksülitooli ja veel mõne teise koostisosaga.

Kuid koostöös sellesama hambaarstiga me teeme ühe väikese projekti, kus me testime sellist vürtside kompleksi, mis peaks olema ülimalt antibakteriaalne, seenevastane ning vähendama põletikke.

Need vürtsid on pipar ja kurkum ning kokku pannes on nende mõju 2000 korda suurem kui eraldi. See on väga vägev asi ja me üritame seda enda jaoks ära kasutada. Aga need on ikkagi vürtsid, nii et me peame siin selle koostise õigesti paika ajama.“

Loe ka pikemat lugu, miks tasub kohe hambapastast loobuda.

Mis sai Laseri toimetaja Kaarel Peetersoo katsest roheliselt hambaid pesta?