Miks Tallinnas ei saa öösel renditõuksiga sõita?

“Tallinn on minu teada ainus linn Euroopas, kus renditõukerattad on öösiti keelatud. See on olnud nii juba eelmisest hooajast saadik. Tallinn ütles meile, et nad hoolivad liiga palju oma inimestest ja nad kardavad, et inimesed sõidavad öösel purjus peaga ja juhtuvad õnnetused,” kirjeldab Tuule ärijuht Jaan Kekišev.

Nii avastavad kõik linnakodanikud, kes pärast kella 23 tahavad kiirelt koju sõita, et elektritõuks enam ei liigu. See on omapärane valik, sest vahetult enne keskkööd lõpetavad ka ühistranspordiliinid Tallinnas töö.

Tallinna linn pole lubanud kummalgi operaatoril, ei Boldil ega Tuulel, öösiti tõukerattaäri pidada. Bolt on aga seda seni lihtsalt ignoreerinud ja lasknud puhuti inimestel ikkagi öösiti nende tõuksidega sõita.

“Oleme kokku leppinud mingites reeglites, aga üks osapool eirab seda täielikult ja ütleb, et süsteemis oli viga. See viga on juba pool aastat kestnud,” nendib Kekišev.

Bolti kliendid küll kiidavad, aga tegelikult sellist teenust Tallinnas osutada ei tohi.

Üle maailma populaarne renditõukeratta äri on Tallinnas kulgenud üle kivide ja kändude linnaametnike vastuseisu tõttu. Nii jõudsid eelmisel aastal covidi alguses linnapilti tõuksid ammu pärast seda, kui ilmad soojaks olid läinud, sest linn lihtsalt keeldus lepinguid allkirjastamast.

Seda suurem oli Tuule üllatus, kui sel kevadel asjad ootamatult liikuma hakkasid.

“Aprillis algasid meil uued läbirääkimised linnaga, sest nende poolt tuli soov reegleid muuta. Oleme nüüd uut lepingut paar korda edasi-tagasi põrgatanud ja kohe peaks see ka jõustuma. Pidi juhtuma juba 1. mail, aga läheb veel paar nädalat. Enne kui linnavalitsus heaks ei kiida, midagi lubada ei julge, aga lootus on olemas, et asjad lähevad paremaks,” sõnab Tuule ärijuht Kekišev.

Uut suhtumist kergliikuritesse kinnitab ka Tallinna abilinnapea Andrei Novikov: “Soovime ettevõtjatele ette kirjutada vähem regulatsioone ja teha nendega rohkem koostööd.”

Probleem nr 1: öösel ei saa sõita

Iga tõukerattaoperaator peab linnaga eraldi lepingu sõlmima, mis sätestab, mida firma tohib ja ei tohi teha. Kekiševi sõnul on nüüd aga meelsus Tallinnas muutunud ja ebaratsionaalsed punktid lepingust maha minemas. Üheks selliseks on ka öine rattasõidukeeld, mis peaks nüüd kaduma.

Linnaga sõlmitavate uute lepingutega peaks öiste sõitude keeld lepingust maha minema ja nii saame kohe-kohe kõik ka öösiti vurada. Tallinna linna pressiesindaja Ott Heinapuu sõnul  juhtub see niipea, kui mõni tõuksifirma esindaja Transpordiametist läbi läheb ja uue lepingu allkirjastab. Tallinna transpordiameti juhataja Andres Harjo olevat pastakaga iga kell valmis. 

Probleem nr 2: rattaid pole seal, kus vaja

Üheks põhjuseks, miks vahel tundub, et rattaid pole kunagi seal, kus vaja, on asjaolu, et Tallinna linn tahab hoida rataste arvu kontrolli all. Veendumaks, et kesklinn poleks ratastega üle ujutatud, tohib kesklinna parkimispiirkonnas olla igal operaatoril 1000 tõukeratast. Üle selle ei tohi teenusepakkuja kesklinna rattaid tuua, küll aga võivad seda teha nende kliendid.

“See piirang ei oma mingit efekti, sest ülelinnalist piirangut ei ole. Piiri äärde võib panna ükskõik palju ja ikkagi inimesed tulevad ju äärepoolt linnakeskele tööle. Seega on see sisutühi piirang,” ütleb Kekišev.

Hetkel on Tallinnas kaks teenusepakkujat – Bolt ja Tuul, kellest esimesel on tunduvalt rohkem rattaid. Seda, kas ka Tuule rattaid sel hooajal juurde tuleb, ei soostunud Kekišev kommenteerima.

Probleem nr 3: rattad vedelevad kõikjal niisama

Minu kodune kasvatus on selline, et mul ei jää kõik asjad kodus põrandale suvaliselt vedelema. Miskipärast arvab suur osa tõukeratturitest, et rendisähkut võib jätta sinna, kuhu aga soovid.

Kekiševi hinnangul on Tallinna ametnike meelsus muutunud väga positiivseks ja nad üritavad leida viise, kuidas asju paremaks teha. Tallinna abilinnapea Andrei Novikovi sõnul leidis linn ühiselt ettevõtjatega, et tänavu võiks korraldada rataste üürimise teenust teisiti.

Just sellise märgi alt võib edaspidi leida elektritõukerattaid Tallinna linnas.

“Linnal on plaan teha kesklinnatsooni eraldi parkimiskohad tõukeratastele. Seda nii autode parkimiskohtade arvelt kui muu linnaruumi arvelt. Füüsiliselt joonistavad maha, kus tohime meie hommikuti renditõukerattaid tuua ja kuhu ka inimene pärast parkida saab. See aitab linnapildis kindlasti asjade paranemisele kaasa,” usub Kekišev.

Kava kohaselt loob Tallinna Transpordiamet kesklinnas vähemalt 70 elektriliste rataste hoiukohta, kuhu on võimalik paigutada kokku vähemalt 1380 ratast. Siiani on nii Bolt kui Tuul pidanud linnale maksma tasu linnamaa ruutmeetrite eest, mida parkivad tõukerattad enda alla võtavad. Uue korra kohaselt see tasu kaob. Kas see kajastub ka selles, et igaüks meist odavamalt sõita saab, näitab aeg.

„Oleme ühel nõul, et tuleks arendada ja soodustada rattaliikluse ja sealhulgas kergliikuritega liiklemist, sest see aitab parandada nii liiklusohutust kui ka rahvatervist ja vähendada liiklusummikuid vähendamiseks. Tasuta parkimiskohad teevad elektritõukeratastega liikumise linnas lihtsamaks ja aitavad teenust paremini korraldada,“ ütles Novikov.

Kus uued parkimiskohad paiknema hakkavad, näeb siit kaardilt.

Kommenteerib Bolti pressiesindaja Kristiin Jets:

Oleme läbi rääkinud Tallinna Transpordiametiga uues koostööleppes, mis lubab jätta tõukerattad Tallinna tänavatele ka öisel ajal. Varasemalt kogusime tõukerattad õhtuti kokku. Need tõukerattad, mille akud on päeva jooksul tühjaks saanud, korjame endiselt õhtuti kokku ja viime need laadimispunkti, et laetud akudega tõuksid varahommikul jälle tänavatele tuua.

Uuel hooajal tuleb juurde vahetatavate akudega tõukerattaid, seega peab vähem tõukerattaid õhtul laos magamas käima. See on ka keskkonnasõbralikum lähenemine, sest vähendab üleliigseid sõite. Tõuksidel akusid vahetades vaatame üle, et nad ei ole kellelgi tänaval ees ja vajadusel paigutame sobivamale kohale.