Punase tulega ei tohi teed ületada?! Tuleb välja, et transpordiameti arvates on see täiesti OK.

Linnaruumi toetab Ampler6 sekundit rohelist tuld ülekäigurajal on transpordiameti meelest täiesti piisav aeg! Peaasi, et autode läbilaskmisvõime ei kannataks ja ei ummikuid ei tekiks!

Antud ülekäigurada asub Tallinnas Nõmmel, Pärnu mnt ja Vääna tee tiheda liiklusega ristmikul. Roheline tuli vilgub seal nii lühikest aega, et tekib küsimus, miks seal üldse foor on?

Kui jooksuringile lähen, siis jõuan rohelise tulega napilt üle küll. Kuidas seda ülekäiku peaks ületama lastega pere, kooliklass või vanur, on minu jaoks täiesti arusaamatu! Aga just sellised grupid seda ülekäiku kasutavad, sest seda kaudu saab nii Rimi toidupoodi, kergliiklusteele kui ka terviseradadele ja Hiiu staadionile.

“Lapsed, vaatame ainult foori! Kohe kui roheliseks läheb, hakkame minema, sest muidu me üle tee ei jõua!” Kahjuks ei ole selle ülekäigu projekteerimisel arvestatud, et 3aastane jalgrattur tempot ei tõsta, kui roheline tuli vilkuma hakkab. Kuigi üritame võimelikult palju jalgsi ja rattaga liikuda, siis seda ülekäiku kasutades mõtlen küll, et järgmine kord lähen lastega kergliiklusteele autoga. Kahju!

Nõmme linnaosavanem Grete Šillis vastas minu küsimusele ohtlikku ülekäigu kohta nii: “Oleme varasemalt Tallinna Transpordiameti poole pöördunud samas küsimuses, et fooritsükli pikkust korrigeeritaks mainitud ülekäigul. Viimane vastus oli, et tsükli muutmisel väheneb oluliselt ristmiku autoliikluse läbilaskvust. Ummikud ei teki seal ainult tipptunni ajal, vaid päeva jooksul korduvalt.”

See vastus näitab muidugi hästi, millised prioriteedid Tallinna liikluskorralduses on. Fooritsüklit ei reguleerita pikemaks, sest siis ei ole autodel mugav! Aga kuidas mina siis oma kahe lapsega kergliiklusteele jalgrattaga sõitma saan? Olgu veel öeldud, et Nõmme tänavatel tuleb ka väikestel jalgratturitel autodega võistelda, sest kõnniteid praktiliselt ei ole või on need autode poolt kinni pargitud.

Ei olegi ettenähtud, et ma peaksin ülekäiguraja rohelise tulega jõudma ületada!

Kirjutasin Tallina Transpordiametile kirja. Transpordiameti liiklusosakonna peaspetsialist Raimond Nõugasti vastusest selgub, et ülekäiguraja pikkus on 13 meetrit ja kõikide arvutuste kohaselt saab tavakiirusel liikuv jalakäija püsiva rohelise tulega, mis kestab 9 sekundit ületada koguni 10,8 meetrit. Seega kogu ülekäiguraja ületamine rohelise tulega ei ole isegi mitte võimalik! Võtsin ka ise stopperi välja ja sain tulemuseks püsivat rohelist veidi üle 6 sekundi. Kuidas videost tundub?

 

Nõugast selgitab, et lisandub veel 2 sekundit vilkumist ja koguni 7 sekundit on kaitseaega.

Kaitseaeg tähendab seda, et kuigi jalakäijal on punane tuli, siis autodel veel roheliseks ei lähe. Esiteks, kust mina, kes ma transpordiametis ei tööta, peaksin teadma, kas auto hakkab sõitma 2, 5 või 7 sekundi pärast? Mina tean, et punase tulega teed ületada ei tohi ja seda õpetan ka oma lastele.

Teiseks, kus on selles videos näha 7 sekundit kaitseaega??? Kui tee peal oleks laps komistanud, midagi maha pillanud või lihtsalt sekund aeglasemalt liikunud, siis oleks see auto meile lihtsalt otsa sõitnud!

Pole hullu, Raimond rahustab:”Lisaks tulenevalt liiklusseadusest peab järgnev konfliktuv rühm laskma eelneval rühmal manöövri lõpetada ja ristmiku vabastada ehk siis juhul, kui te olete sõiduteel ei sõida keegi teile otsa, vaid teil lastakse liikuda lähema eesoleva ohutussaareni või teeperveni.” Nagu ka videost näha, siis kahjuks Eesti liikluskultuur ei ole veel sellel tasemel, et lastega ema rahulikult punase tulega üle tee lastaks. Jalakäia jaoks on oluline rohelise tulega üle jõuda, sest siis ta saab olla kindel, et ükski auto talle otsa ei sõida!

Ristmiku projekteerimisel on arvestatud kõiki liiklusohutuse põhimõtteid ja standardeid!?

“Vastavalt liiklusseadusele võib jalakäija alustada sõidutee ületamist viimasel rohelise tule põlemise hetkel (seda arvestatakse ka projekteerimisel), kuid sellisel juhul ei ole tagatud ohutussaarte olemasolul täielik teeületus ja jalakäija peab peatuma seal (alustades liikumist ohutussaarelt saab liikuda kas järgmise ohutussaareni või teeperveni),” kirjutab Nõugast.

Transpordiameti meelest on antud ülekäik ohutu. Rõhutatakse, et aeglasematele liikujatele on kahe autotee vahele paigutatud 1,7 m laiune ohutussaar. Palun andeks, aga ohutu see kindlasti mitte ei ole. Tegin transpordiameti ametnikule ettepaneku tulla ja minu kahe lapsega seal ohutussaarel seista autod, bussid, veoautod mõlemal pool vuhisemas ja heitgaasidega tossutamas. Raimond aga vastas, et ta on oma lapsed kenasti Tallinna linnas üles kasvatanud ja kuna kaebusi fooriristmikega on väga palju, siis ta minu lastega jalutama tulla kahjuks ei saa. Huvitav, miks neid kaebusi nii palju on…

Kõige viimase info kohaselt ei ole Tallinna Transpordiametil plaanis käesoleval ristmikul liikluskorraldust muuta.