SITT RIST: kuidas ületada Stockmanni ristmik ja ellu ka jääda?

Linnaruumi toetab AmplerMis jama selle Stockmanni ristmikuga on? Miks seal pidevalt õnnetused juhtuvad ja miks sealt jalakäijana kunagi normaalselt üle ei saa? Kas mulle ainult tundub, et iga foori taga peab seitse igavikku ootama? Aeg on välja selgitada tõde: millist teed mööda saab kõige kiiremini Stockmannist Humanasse!

Variant nr 1. Humana –  Lillepood – Stockmann.

Alustan eksperimenti kohe punase tulega. Õnneks ei pea kaua ootama. Vaid seitse sekundit ja ongi roheline. Saan kõndida täpselt 10 sammu kuni jälle punane. Seekord ootan juba rohkem, aga ei midagi hullu 14 sekundit.

Süttib roheline ja tunnen, et nüüd saan ühe ropsuga Tartu maantee ületatud. Ai, eemal põleb punane. Äkki läheb roheliseks? Ja lähebki! Vedas. Roheline laine. Tunnen end suurepäraselt. Minut on alles möödunud ja ma olen läbinud juba pool ristmikku.

Kas õnnestub ka Liivalaia ühe hooga ületada? Järjest minna muidugi ei õnnestu. Jalakäijatele on juba viimased 20 sekundit põlenud punane tuli. Äkki kohe süttib? Ootan juba kolmandat korda ja ma pole veel sadat meetritki läbinud. Täpselt 39 sekundit põleb punane järjest. Pole hullu. Ilm on õnneks ilus. Vihmaga oleksin muidugi juba läbimärg, sest niipalju kui sügisest mäletan – ükski autojuht lombi ees pidurit küll ei tõmmanud.

Saan liikuda seitse sekundit ja jälle punane tuli. Asun neljandat korda foori taha ootama. Kas keegi kujutaks ette, et auto peaks ühel ristmikul neli korda peatuma? Seekord ootan õnneks “ainult” 28 sekundit.

Kokku läks ristmiku ületamiseks aega 2 minutit ja 31 sekundit.
Sellest foori taga passisin 1 minut ja 9 sekundit.

Variant nr 2. Stockmann – Lillepood – Humana

Polnudki väga hull! No ma ütlesin kohe, et see oli Marii hullumeelne liialdus, et siin peab metsikult ootama. Lähen parem kontorisse sama teed tagasi. Esimene ülekäik õnneks reguleerimata, saan kohe kiirelt minekut teha. Kõnnin 19 sekundit ja jõuan täpselt punase ajaks. Sätin end ootama.

Ai kurat! Autod võtavad kurvi sellise hooga, et kõhu alt võtab õõnsaks. 3 nädalat tagasi toimunud õnnetuse jäljed on linnal ikka veel likvideerimata. Ei taha üldse, et see Aducco kolimisteenuste kaubik mind ohutussaarel alla ajab. Tuleb ta igatahes jubeda kimaga. Hüppan igaks juhuks meetri tahapoole.

Oo! Viimaks roheline! Vaid 39 sekundit ootamist. Oota, aga autode vool ju ei lõppenud! Viimasel hetkel kihutavad keelava fooritulega üle veel kolm autot. Nii turvaline ja tore on ikka see elu meil Tallinnas!

“Paraku viivad sellised „varastamised“ ohtlike olukordade või lausa õnnetusteni, sest teisest suunast tulijatele ning jalakäijatele põleb selleks hetkeks juba roheline tuli. Kollane tuli fooris tähendab, et aeg on seisma jääda, mitte gaasi juurde anda,” tuletab PPA liiklusjärelevalvekeskuse patrullitalituse juht Varmo Rein kõigile autojuhtidele siinkohal meelde.

Saan jälle kuus sekundit kõndida ja taaskord jõuan järgmise foori juurde just vilkuva rohelise ajaks. Ei hakka eluga riskima ja jään turvaliselt meetrilaiusele ohutussaarele ootama. Autod vurisevad kahelt poolt metsiku kiirusega. 50 kilomeetrit tunnis see kiirus neil nüüd kindlasti pole. Ootaeg 43 sekundit ja saan taas liikuda järgmise foorini. Viimase paarikümne meetri jooksul siis juba kolmas. Tunnen, et ma ei jõua iialgi sinna Humanasse. 49  sekundit ootamist ja süttibki kauaoodatud tuli.

Foorijumalad on aga mind kuulda võtnud ja Tartu maantee ületamine läheb seekord ühes jutis. Peaaegu. Neljast fooris kolmes põleb roheline. Enne Humanasse jõudmist saan veel viimase foori taga 24 sekundit puhata.

Kokku läks ristmiku ületamiseks aega 3 minutit ja 45 sekundit.
Sellest foori taga passisin 2 minut ja 35 sekundit.

Variant nr 3. Humana – Bigbank – Stockmann

Kuulge! Mariil vist ikka oli õigus. Pean üle kontrollima. Keeran taas otsa ringi ja alustan rohelisega. Super.

Juba liigungi rohelisega üle tee, kui järsku tuleb signaali lastes veel üks auto keelava tulega igaks juhuks üle. Saan napilt varbad eest tõmmatud.

Äkki nüüd peale seda veab ja saan otse üle? Võtan suuna Bigbanki poole ja jään ootama. Ja ootama. Roheline ei taha kuidagi tulla. Jalakäijale põleb punane siin 56 sekundit. Maailmameister David Rudisha jookseks selle ajaga juba 500 meetri kaugusele Kaubamajja. Mina aga istun ikka siin foori taga.

No nii! Start! Roheline. Võtan hoo üles ja loodan kogu tee ühe ropsuga üle saada. Tutkit, brat! 10 sekundi pärast ootab juba uus punane. Pole midagi, asume ootama. No õnneks ainult 9 sekundit. Täpselt ei saa aru, miks ei või autovoolu 9 sekundit varem seisma panna, aga noh, eks autojuhtidel ka ole raske. Rohelised tahavad ju autod kõik ära keelustada ja sundida vaeseid lapsi hommikuti rongiga kooli minema. Onju nii?

Nüüd tunnen, et mul hakkab vedama. Olen Liivalaia ületanud, jäänud on vaid neli foori veel. Tramm vuhiseb mööda ja kohe süttibki roheline. Ooteaeg neli sekundit.

Lucky strike jätkub. Ka järgmises põleb roheline. Ma muidugi  ei mõista, miks peaks parempöörde puhul üldse foor olema siin? Enamus autosid kihutab otse mööda Liivalaiat, vaid mõni üksik keerab Maakri kvartali poole. Jalakäijad aga las ootavad tühja tänava taga, kus neil kiiret. Äkki tuleb mõni auto, ega siis tal ei saa paluda seisma jääda.

Roheline laine aga lõppeb ja taas tuleb 12 sekundit oodata. Aga see eest saan nüüd otse üle. Tehtud!

Kokku läks ristmiku ületamiseks aega 2 minutit ja 37 sekundit.
Sellest foori taga passisin 1 minuti ja 6 sekundit.

Variant nr 4. Kuldne kesktee?

Äkki ma olen asjale lähenenud valesti? Keskelt läheb ju ka veel üks ülekäigurada! Sealt saab kindlasti kõige kiiremini. Esimese foor hoiab mind 9 sekundit kinni ja teine ainult 4. Poisid! Siit tuleb rekord! Neli foori veel ja olengi üle tee.

Jälle punane! Sekundid jooksevad peas. Tahaks juba minema siit ristmikult. Rõve müra on ja üldse ei tundu mõnus ja vabaks tegev see linnaõhk. Olen nüüdseks nii palju siin ristmikul tolgendanud, et järjekordsed 29 sekundit ootamist tundub kui igavik. Kui viimaks roheline tuleb, siis tahaks kogu Liivalaia ühe ropsuga ületada, sest ausalt öeldes pea juba huugab sellest mürast. Pole ka ime. Maa-ameti andmeil on siin keskmine liiklusmüra 70 dB. Arvestades, et mürataseme soovituslik piir on elurajoonides päevasel ajal 55 dB ja öisel 50 dB, pole mingi ime, et Euroopas kahjustab ainuüksi liiklusmüra peaaegu iga kolmanda inimese tervist.

Muide, kaardi ülaserva jääb ka üks Südalinna populaarsemaid parke: Politseiaed. Müratase on seal aga punases ja seal viibimine tervist kahjustav.

29 sekundit ootamist täis, süttibki roheline. Trammikolinaga võidu asun teele (kas ainult mina mäletan, et lubati, et uued trammid on vaiksemad?) ja jõuan järgmise foorini täpselt vilkuva rohelise lõpuks. Mul oleks olnud kõndida veel viis pagana sekundit, kas tõesti ei oleks võinud jalakäijaid üle lasta korraga? Selle asemel tuleb mul jälle siin keset teed oodata. Olen muidugi ainuke loll, kes siin reegleid täidab. Teised jalakäijad jooksevad kõik punasega autode eest üle, sest kui siia seisma jääda, süttib uus roheline alles 62 sekundi pärast.

Õnneks lõpp juba paistab. Viimased kaks foori lähevad koos roheliseks, tuleb enne vaid 24 sekundit oodata. Ja muidugi olla ka valvas. Sest hoolimata jalakäijatele põlevast rohelisest kihutavad autod endiselt sebrale.

Kokku läks ristmiku ületamiseks aega 3 minutit ja 29 sekundit.
Sellest foori taga passisin 2 minut ja 8 sekundit.

Mida siit õppida?

Eksperimendi käigus veetsin Stockmanni ristmikul umbes 20 minutit. Selle aja jooksul jäädvustasin juhuslikult 15 keelava tulega sõitvat autojuhti. Seega jalakäijana ei taga sulle roheline tuli mitte mingit kaitset. Politsei sõnul ei piisa trahvi tegemiseks üksnes pildist. Küll aga on rikkumise menetlemiseks politseil vaja välja selgitada kõik täpsed asjaolud ja selleks on suureks abiks videod sellistest olukordadest. Need videod nad minult ka saavad.

Ahjaa. Normaalses linnas kulub arhitekt Jan Gehli sõnul jalakäijal 500 meetri läbimiseks umbes viis minutit. Mis te arvate, kui pikk maa on Stockmannist Humanasse? 100 meetrit. Seni kuni seda Stockmanni ristmikku pole inimeste peale mõeldes ümber tehtud, soovitan sellest suure kaarega mööda käia.

Sest kui auto alla jääte, arvab mõni kindlasti, et see looduslik valik.