SITT RIST: tõeline põhjus, miks Bussijaama taga jalakäijad punasega liiklusesse tormavad

Linnaruumi toetab AmplerBussijaama taha peab tulema piknikukorviga!

Seal ootad end vigaseks!

Ma ei lähe seal kunagi rohelisega üle, lihtsalt ei suuda punast tuld ära oodata!

Kõige lollim koht üldse!

Need on vaid mõned kaebused, mis meile Tallinna Bussijaama  taga asuva Odra-Juhkentali-Filtri ristmiku kohta saadeti. Ja seda täiesti põhjusega! Olen seal ise kohusetundlikult ikka nii mõnegi igavikuna tunduva minuti oodanud. Selleks, et aimu saada, mis sellel ristmikul siis tegelikult viga on ja miks jalakäijaid seal nii piinatakse, kutsun endale teed ületama appi Eesti roheliste juhi Züleyxa Izmailova ehk Zuzu.

Zuzu, sa ei tulnudki siia autoga vaid hoopis täiesti jala. Palju sa jalgsi liigud?

Üldiselt ma liigungi jalgsi. Minu peamine sõiduvahend on ühistransport. Ma elan Sõle tänava alguses ja selleks, et linna saada, pean ümberistumistega tegelema.

Oleme 30 sekundit oodanud ja lähebki foor kohe roheliselt. Tundub, et polegi nii hull ristmik?

Jaa! Ma ei tea, kas see ristmik on hullem kui minu kodu juures olev Kristiine ristmik. See kõige-kõige lemmikum ja vist Tallinna kõige hullem ristimik.

Taksopargi ristmik vist on tõesti jah Tallinna kõige hullem. Seal oli foorikaamera, aga see sõideti puruks.

Täpselt! Aga ma arvan, et see ei töötanud enne ka, sest minuteada oli mingi jama sellega.

Kui ma oleks lapsega, siis mul oleks üsna ebamugav. Siin on küll veidi rohkem ruumi kui Kristiine ristmikul, aga lapsevankriga normaalselt ei mahu. Ma pean vankri endale kõrvale võtma, siis mahub ära.

Oleme jõudnud poole ristmiku peale. Aega on kulunud 2 minutit ja 15 sekundit. Kuidas tundub?

See tundub tõesti selline ristmik, et jõuab eluloo vahepeal ära rääkida. Selleks ei pea isegi väga noor inimene olema, et seda jõuaks.

Veel on sellised nõmedad Balti jaamas olev Toompuiestee ülekäik, kus lihtsalt ei jõua üle tee rohelisega ja Paldiski maanteel Lille peatuse ülekäik. Seal on hästi lühike tsükkel jalakäijate jaoks. Jalakäija jõuab rohelisega vaevu keskel oleva saareni ja juba roheline vilgub. Vanemad inimesed ei jõua üldse. Neile on see lootusetu.

Selle kohta ütles meile Tallinna Transpordiameti ametnik, et tuleb kiirendada. Neil on välja arvutatud, et kui muidu liigub inimene 1,2 m/s, siis vilkumise peale peab ta liikuma 1,3 m/s.

Ma tean seda tunnet! See on väga nõme tunne, et kui sa näed, et sul just läks foor roheliseks ja sa pole jõudnud isegi õigele poole teed veel ja juba foor vilgub. Juba tunned, et pead hakkama tõmblema. Eriti siis kui sa pole kõige kepsakam sälg! Kui sa oled pensionär või sul on puusaprotees või oled vankriga, siis on tunne, et sind aetakse justkui lammast üle tee! Mul on väga vastik tunne ja piinlik alati, et kuidas meie jalakäijaid koheldakse.

Kas sa  tunned end turvaliselt liikluses?

Mul on harjumus pidevalt ringi vaadata. Eriti kui ma liigun rohkem kui ühe lapsega. Üks vankris ja teine kõrval, siis koguaeg vaatad ringi, et kõik oleksid turvaliselt.

Sama ametnik kellest rääkisin, ütles meile ka, et tegelikult on linnas kõik hästi, sest tema on “oma lapsed kenasti Tallinna linnas üles kasvatanud”.

See on nii piinlik, et ametnik sellist asja üldse räägib, et kui temal pole midagi juhtunud, siis on kõik okei. Ma tean vastupidiseid näiteid, kus on inimestega õnnetusi juhtunud. Mu enda lähikondsetega on juhtunud. Hiljuti minu enda laps koos meie maja teiste lastega sattus õnnetusse. Ülekäigurajal auto lihtsalt sõitis lastele otsa ja lahkus sündmuskohalt.

Väga õudne! Kas saite juhi kätte?

Hoovi peal oli küll kaamera, kust saime auto värvi teada, aga muud sealt näha ei olnud. Meil kahjuks autonumbrit tuvastada ei olnud võimalik. Politsei otsis ka avalikult seda inimest, aga ei midagi. See oli see kurikuulus Sõle magistraal, mis mu kodu eest läbi läheb. Me teame ju, et tegelikult toimub Tallinnas palju õnnetusi.

Kuidas me neid ära saaksime hoida?

Me peaksime linnas kiiruspiirangud allapoole tooma. Sellega me lühendame pidurdusteekonda ja seega toimub vähem halbade tagajärgedega õnnetusi.

Kui rohelised saavad sügisel võimule, kas siis tuleb kesklinna kiiruspiirang 30?

Jah!

Mul on tunne, et sellel ristmikul siin polegi midagi eriti viga.

Mul on abikaasa liikluskorraldaja hariduselt ja ta töötab igapäevaselt sel alal. Tema oskaks kohe öelda, kuidas siit saaks paremini teha. Mina vaatan ja mõtlen lihtsalt, kuidas saaks nii, et see tee poleks nii katkendlik inimeste jaoks. Võiks ju olla sujuvam liikuda inimestel.

Enamik inimesi läheb siin sujuvalt lihtsalt punasega üle, sest keegi ei jaksa oodata.

Sellega on Tallinnas olnud alati probleeme, et on nii palju ebaloogilisi kohti, kus sa tunned, et sa saaksid minna üle tee. Kasvõi see sama Balti jaamas olev Toompuiestee ülekäik. Seal mõnikord oodates tegelikult näed, et autosid ei ole ega tule. Sa võiksid üle minna, aga kui sul on lapsed kõrval, siis ei saa ju halba eeskuju näidata.

Selle vastu aitakski tellitavad foorid, mis päriselt ka töötavad. Siin tormavadki kõik punasega teele, sest keegi ei tea, et kui nad nuppu ei vajuta, siis nad jäävadki rohelist ootama.

Täpselt!

Lihtsalt keegi pole harjunud, et need foorinupud midagi teevad ka. Näiteks Olümpia hotelli kõrval oleva Liivalaia-Juhkentali ristmikul ei tee foorinupud mitte midagi. Nad lihtsalt on.

Neid kohti on Tallinnas veel, kus nad lihtsalt ei tööta. See nupusüsteem on Tallinnas tõesti selline, et ma ei tea… Võiks siis olla ühtne süsteem igalpool. Sa tellid endale selle rohelise tule ja sa tead, et see nupp töötab. Sul tekib harjumus nuppu vajutada. Kui sul on aga igal ristmikul ise süsteem, siis oledki nagu lammas. See lammas, kes ei taha endale autot osta! (Naerab. -toim.)

Liivalaia tänaval on nupp paigaldatud ülekäigurajast mitme meetri kaugusele jalakäijate selja taha ja kuigi nupp absoluutselt mitte midagi ei tee, on lootusrikkad linlased sinna ikka mudase raja tallanud.

Või oled liiga vaene!

Jaa, Tallinna linnas on liiga palju vaeseid, kes vinguvad. (Naerab. -toim.)

Kas rohelised tahavad autod siis ära keelata?

Me ei taha ära keeleta autosid. Paljudele on see ikkagi vajalik. Samas väga paljud tegelikult tahavad loobuda autost. Me peaksime seda võimaldama, et oleks võimalik liikuda turvaliselt. Et jõuaks mõistliku aja jooksul kohale ja selleks ei peaks linnas vajama inimene autot.

Meil kuluks selle ühe pisikese ristmiku ületamiseks 3 minut ja 42 sekundit. Kas see on mõistlik aeg?

Võiks vähem minna aega. Jalakäija aeg on ka kallis, mitte ainult autoga sõitja aeg. Probleem on selles, et mitte üksi meie linna juhtidest ei kasuta jalgsikäimist. Ei kasuta ühistransporti, jalgrattast rääkimata. Kui nad sellest raudkarbist rohkem välja tuleksid, siis nad oskaksid paremini neid valupunkte näha.

SITT RIST on rubriik, kus teeme tutvust Tallinna kõige nõmedamate ristmikutega, et uurida, kas tõesti hoolib linn autojuhtidest rohkem kui jalakäijatest.