Miks ma end pärast söömist rõvedalt tunnen?

Tuhanded inimesed üle Eesti tunnevad vahest, et neil on justkui telliskivi kõhus – kõht on punnis, raske ja valutab. Mis võib selle rõveda tunde põhjustajaks olla?

NB! Tervisetarkusest räägitakse pikemalt saates “Mida teha oma kehaga?”, teisipäeval kell 21:30 TV3s.

Tervisetarkust toetab Synlab

Tervisetarkust toetab SYNLAB

Kas mul on toidutalumatus või toiduallergia?

Toidutalumatus nagu ka toiduallergia on organismi vastureaktsioon mingi kindla toiduaine suhtes. Erinevalt toiduallergiast, mille kutsub esile häire immuunsüsteemis, on toidutalumatuse põhjusteks sageli ka seedesüsteemi reaktsioonid.

Tihti on toiduallergia ja toidutalumatuse sümptomid sarnased. Toidutalumatust ei osata sageli seostada sümptomitega nagu väsimus, ärevus, peavalu, seedehäired, nohu, nahaprobleemid, käitumishäired, halb hingeõhk, astma, soole ärritussündroom, kõrge vererõhk, ülekaalulisus, hüperaktiivsus, migreen, puhitused, ekseem jt. Lisaks on leitud seoseid toidutalumatuse ning psühholoogiliste ja emotsionaalsete probleemide tekke vahel.

Kui toiduallergia puhul võib juba väga väike kogus allergeenset toitu kutsuda esile tugeva reaktsiooni, siis toidutalumatuse puhul ei pruugi see nii olla. Mõningast kogust võib organism taluda ja alles suurem kogus tekitab seedesüsteemis probleeme ja talumatuse sümptomeid.

Mis toidud sulle halvasti mõjuvad?

Toidutalumatuse nähud ilmnevad histamiini vabastavate toiduainete (munavalge, karpkala, maasikad, tomat, kakao, šokolaad, tsitrusviljad, sealiha) või lisaainete tarbimisel. Ka fermenteeritud toidud (juust, hapukapsad, kalakonservid, alkohoolsed joogid) sisaldavad rohkesti histamiini ja türamiini ning võivad põhjustada toidutalumatust. Ensüümse toidutalumatuse puhul on inimesel teatud ensüümi vähe või see puudub üldse. Kõige sagedamini esineb laktoosi (piimasuhkur) lammutava ensüümi laktaasi puudulikkust, mistõttu inimene ei saa juua rõõska piima. Täiskasvanueas kohtab rõõsa piima talumatust üpris sageli, lapseeas harva – vaid mõne aja jooksul pärast soolepõletiku põdemist.

Laktoositalumatus

Laktoos on piimas olev suhkur. Laktoositalumatusega inimestel ei ole piisavalt laktaasi- ensüümi, mis lagundab laktoosi väiksemateks molekulideks, mida keha suudab soolestiku kaudu kergesti omastada. Kui laktoos jääb seedetrakti, võib see põhjustada spasme, kõhuvalu, puhitus, kõhulahtisust ja gaase.

Fruktoositalumatus

Fruktoos on suhkur, mida leidub mees ning erinevates puu- ja juurviljades. See on küll haruldane, ent fruktoositalumatus võib olla tingitud ensüümi puudumisest. Sellisel juhul on tegu päritud talumatusega.

Sagedamini on fruktoositalumatus tingitud sellest, et kehal puudub valk, mis võimaldab suhkurt soolestikus omastada. Sellisel juhul käärib inimesel toiduainetes sisalduv fruktoos soolestikus, mis põhjustab gaase, puhitust, krampe ja kõhulahtisust.

Gluteenitlumatus

Gluteen on valk, mis on teraviljades (näiteks nisus, odras, rukkises). Gluteenitalumatusega inimesel tekib pärast selle söömist ebamugavustunne: näiteks valu, puhitus või iiveldus.

Salitsülaatide talumatus

Salitsülaadid on ühendid, mida esineb paljudes taimsedes, sealhulgas puuviljades, köögiviljades, ürtides ja vürtsides. Need on levinud ka kunstlikes lõhna- ja maitseainetes, säilitusainetes, hambapastas, närimiskummis ning kommides.

 

Laktoosi- ja gluteenitalumatus – kas trendidiagnoos või reaalne tervisehäda?

Viimastel aastatel on n-ö trendiks saanud diagnoosida ise endal laktoosi- ja/või gluteenitalumatust, sest paljud inimesed on tajunud, et piima- ja teraviljatoodete eemaldamine menüüst mõjub enesetundele hästi. Oluliste toidugruppide menüüst välja jätmine ei ole terve inimese puhul mõistlik ega vajalik. Nii nagu paljude teiste toiduainetega, on ka piima- ja teraviljatoodete liigne tarbimine organismile koormav, kuid täielikult peavad neid vältima vaid need inimesed, kellel on vastav talumatus arstide poolt diagnoositud.

Piimatoodetes on täisväärtuslikke valke, asendamatuid aminohappeid ja vitamiine D, B2 ja B12. B-grupi vitamiinide piisav tase organismis on oluline närvikoe normaalseks talitluseks, võitlemaks stressiga, keskendumiseks, õpivõimeks jm. Mineraalainetest on piimas kaltsiumi, fosforit, magneesiumi ja tsinki. Piimas sisalduv kaltsium on oluline igas vanuses ja aitab vältida mitmeid haiguseid. Kestev mõõdukas kaltsiumi vähesus võib põhjustada liigeste valulikkust, lihaskrampe, unetust. Sügavam puudus võib tekitada luude hõrenemist, hammaste lagunemist, peavalusid, vererõhu langust, kasvuhäireid, lihaskrampe jm. Pastöriseerimata ehk n-ö elusad hapupiimatooted tasakaalustavad inimese soolestiku mikrofloorat.

Teraviljatooted on olulisteks kiudainete, valkude, aminohapete, B-grupi vitamiinide, folaadi ja mineraalainete kaalium, magneesium, fosfor, raud ning tsink allikaks. Eelistada tuleks täisteratooteid, kus on alles teraviljade kest ja kestaalune kiht, sest just see sisaldab kasulikke vitamiine ja mineraalaineid. Kiudained seovad vett, tekitavad täiskõhutunde ja soodustavad seedimist.

Kas teadlik toitumine on vaid rikastele?

Teadliku toitumise kohta levivad müüdid, et see on vaid rikaste tengelpungadele loodud. Meie toimetus tegi eksperimendi ning koostas endale kolm lihtsat toidukorvi vastavalt poodleja maitseeelistustele. Esimeseks ostlejaks on toidutalumatuse all kannatav, n-ö üliteadlik poodleja. Teiseks on “fitness” toodete usku rühkija ning kolmandaks jääb täiesti tavaline poekülastaja.

Kuigi korv on ise imelihtne ning koosneb vaid kuuest komponendist, on ostukorvide vahed märgatavad. Kõige kallimaks osutus üliteadlik ostukorv, mis läheb kliendile maksma 21 euro ringis. Kõige vähem peab ootuspäraselt välja käima tavalise ostukorvi eest, mis jääb 15 euro ringi.

Võrreldes lihtsureliku ostukorviga, on “fitness” ostukorv kõige kallim trennisõpradele suunatud hakkliha poolest. Teistest tunduvalt rohkem peavad aga toidutalumatud maksma oma kikerherne pasta eest.

Kuigi toidutalumatu või üliteadliku toituja ostukorv on tavalisest märksa kallim, ei tähenda see tingimata, et teadlik toitumine vaid rikastele peaks olema. “Mida teha oma kehaga?” saatekülaline Helena Nõmm selgitab: “Enne toidutalumatust sattus mu ostukorvi palju erinevat pudi-padi. Sellest ajast, kui ma oma toidulauale rohkem tähelepanu hakkasin pöörama, on minu ostukorvid tunduvalt lihtsamaks muutunud. Selle raha, mis ma enne kulutasin igasugusele rämpsule, panustan ma nüüd tervislikumale kaubale või hoian üldse alles.”

 

 

Tags: