Ekspert selgitab, mis Su kehaga juhtub, kui sa end unne jood

Eestlaste seas uinuti nr 1 on klaas veini.

“Väga palju on lapsi, kes kodus päris kainet ema ei näegi. Need on naised, kes ei suuda alkoholita leida õhtul mitte mingit lõõgastust. Nad ei suuda magama jääda ja kogused aina suurenevad,” sõnab psühholoog Karmen Maikalu.

Tahad teada, miks? Selgitan sulle kohe oma näitel. Tööpäev möödas, laps on lõpuks ometi magama jäänud. Keegi ei taha minust enam midagi. Nüüd on minu aeg. Ma tõesti tahan selle klaasi veini nüüd ära juua. Võib-olla teeks täna isegi kaks klaasi, on ikkagi reede õhtu. Pärast jääb paremini magama ka ju. See ei saa ju mulle midagi väga halba teha. Või saab?

Alkohol on kõige kättesaadavam lihaselõdvestaja, aga see hakkab lammutama unerütmi ning kui oled 40-45 aastane, siis on uni lõplikult rikutud. Isegi väike kogus alkoholi on halb. Ja eriti halb on alkohol ja ravimid koos. See on lausa püssirohutünn, selgitab uneaegsete hingamishäirete uurimisele ja ravile spetsialiseerinud dr Heisl Vaher, miks isegi klaas veini enne und on väga halb mõte.

Hea uni on parim kingitus, mida teha endale ja oma lähedastele!

Miks ma ei maga end välja, kui ma enne und klaasi veini joon?

Probleem on selles, et alkohol hakkab kehas väga kiiresti lagunema. See tekitab selliseid aineid vereringesse, tegelikult isegi kõikidesse kudedesse, mis ei lase unefaasidel normaalselt kulgeda. Kui meil kehas alkohol laguneb, siis me ei puhka normaalselt välja.

Pärast meeleolukat õhtust olengut on hommikul tihtipeale imelik tunne kurgus ja neelus. Millest see tuleb?

Kuna alkohol tõesti lõdvestab limaskesta lihaskonda, siis tekitab see ka limaskesta ärritust. Osalt on see seotud alkoholi konkreetse otsese toimega limaskestale ja teisalt on see seotud norskamisega.

Norskamine on vibratsioon. Ülemistest hingamisteedest ei liigu õhk vabalt läbi ja nii tekib norskamine. Inimesed, kes kipuvad rohkem alkoholi tarvitama ka norskavad rohkem ja neil on rohkem ka uneapnoed. Norskamise ajal kude vibreerib ja nii tekivad limaskestakoes muutused. Hommikune imelik tunne kurgus ja neelus tuleb sellest, et kurk on kahjustatud.

Kuidas paremini magada? Otsi endale koobas!

Reede-laupäeva õhtuti alkoholi tarvitamine on väga-väga levinud ja see ei ole unetervise suhtes absoluutselt õige tegevus. Sama on suitsetamisega. Suitsetamisel on samamoodi limaskesta ärritav toime. Seda tuleb endale lihtsalt teadvustada ja siis üritada neid käitumismustreid muuta.

Õhtul kella seitsmest-kaheksast võiks juba olla täiesti teadlik lähenemine: hakkan oma päeva lõpetama. Keeran valguse vähemaks, enam ei võta ärevaid telefonikõnesid ning hakkan suunama kogu oma pere rütmi selles suunas, et me nüüd rahuneme. Me hakkame magama sättima.

Ei ole sellist ühest reeglit, mida kõik inimesed peavad kindlasti enne magamaminekut tegema. Kui süüa, siis sööma peaks kerge eine, tegema veeprotseduure, mediteerima, tegema hingamisharjutusi. Võib-olla väike jalutuskäik ka.

Magamaminek peaks toimuma aga magamistuppa, mis on nagu koobas: jahe, pime ning vaikne.

Magamistuba võib ju vaikne olla, aga ma ei suuda uinuda ilma veinita. Pea on mõtteid täis, ärev on olla. Üldse ei tule und.

Üks reegel on küll selline, mida võib kõigile soovitada: tehke endale kava ja jääge selle juurde kindlaks. Teil on ikkagi enam-vähem üks ja sama päevaplaan. On kindel aeg, kui te enam telekat ei keera käima, kui te panete oma telefonid ära. See on aeg, mil te olete võtnud vastu otsuse: minu päev on tänaseks lõppenud, mina enam ei muretse.

Leia endale täiuslik madrats, mugav padi, madratsikate, voodisõrestikud, tekid, voodipesu ja mööbel – Dormeol on kõik olemas!