Lõpuks lubatud: hilja ärkamine on täiesti okei, aga ühel tingimusel

Ülivara tõusmise fetišeerimine on üks kohutav asi. No päriselt, kas ei käi närvidele need kolleegid, kes juba poole seitsmest kontoris on, sest „uni läks ära“? Või need, kellelt kell viis kirjad hakkavad tulema? Jäägu teiseks korraks nende inimeste hurjutamine, kes uhkustavad sellega, kui vähe nad magavad.

Hea uni on parim kingitus, mida teha endale ja oma lähedastele!

Ei ole vaja end ebainimlikult vara üles ajada. „Enne kukke ja koitu“ tõusmine oli mõtestatud siis, kui loomad tahtsid talitamist ja karjamaale ajamist. Jah, keegi peab käivitama esimesed bussid, küpsetama esimesed saiad ja lugema esimesed uudised. Aga enamik meist võiks rahus magada.

Miks ma siis end halvasti tunnen, kui kell viis lakke vahin?

The early bird catches the worm, on selline inglaste ütlemine. Varajane linnuke püüab ussikese. Hiljem kohale jõudnud lind peab noka puhtaks pühkima. Kes varem alustab, saab rohkem tehtud ja on lõpuks võidumees. Kes varem alustab ja ka hiljem lõpetab, saab peavõidu ja kui eriti hästi läheb, siis ka infarkti.

Aga mina keeldun kell viis tõusmast. Uni läheb ära küll, aga ma pigem vahin lakke ja pingutan kõigest väest, et uuesti magama jääda. Ärkavas linnas on see väga raske, aga ma ei anna alla. Sest mida ma teen nendel varastel tundidel, mis ei ole enam öö, aga pole ka veel hommik? Kolistada ei saa, teised magavad. Kinod on veel kinni.

Miks ei võiks olla nii, et kella seitsmeni (suvel muidugi kauem) magan nagu kott, siis lähevad silmad lahti ja ma olen täiesti värske?

Hüpotees: äkki teen vea juba õhtul?

Mul on tekkinud kahtlus, et lähen liiga vara magama. Meie kodust režiimi dikteerib algkool, mis tähendab, et tuli läheb kustu üsna vara ja enamasti on kell 10 kogu korteris pime.

Aga mis siis, kui mu organism ei tahagi magada niipalju kui lastakse? Kui uinun kell 10, siis kella seitsmeni on täpselt 9 tundi. Võib-olla mu kehale piisaks 8 tunnist või isegi alla selle?

Tuuseldan natuke ja saan halbu uudiseid. Liigne magamine võib teha mind paksuks! Ühes uuringus leiti, et inimestel, kes magasid 9 või 10 tundi igal öösel, oli 21% suurem tõenäosus ülekaaluliseks muutuda kui neil, kes magasid 7-8 tundi. Niigi on raske kehakaalu hoida, nüüd ei lasta enam magada ka!

Samal veebilehel hoiatatakse peavalude, süveneva depressiooni, südamehaiguste ja isegi surma eest! „Mitmetes uuringutes on leitud, et inimestel, kes magavad öösel üheksa tundi või rohkem, on oluliselt suurem suremus kui neil, kes magavad seitse kuni kaheksa tundi.“

Spekuleeritakse siiski, et seos surmaga tuleb läbi rohkem magajate suurema depressiivsuse ja madalama majandusliku heaolu. Päris nii ei ole, et emake loodus vaataks, et see isik niikuinii ainult magab kogu aeg, saadame ta siis pikemale puhkusele ära.

Tahan olla terve (ja elus), mis ajal pean magama minema?

Tee ikka nii, nagu sulle sobib. Aga on pakkuda ka üks teaduslik lähenemine. Inglismaal uuriti kehva une seotust südameveresoonkonna haigustega.

Kuu aastaga venib kollase (kell 10-11 uinujad) ja punase joone (pärast 12 uinujad) vahele juba päris suur vahe. See tähendab suuremat riski haigestuda südameveresoonkonna haigustesse.

Selgus, et uuritud 88 000 inimesest 3172-l ilmnes kuue aasta pärast südametervisega probleeme. Kõige tervemad olid aga need, kes läksid voodisse kella 10 ja 11 vahel. Eriti tugev oli see seos naiste puhul.

Meeste puhul aga leiti, et muu polegi eriti oluline, peaasi, et ei ürita magada enne kella 10 õhtul. Võtan siis selle endalegi orientiiriks. Eks kuue aasta pärast ole näha, kas süda lööb nagu noorel lõvil.

Ahjaa, vastus pealkirjas lubatule: hilja ärkamine on lubatud siis, kui ei lähe hirmus vara magama.