Marii Karell: minu katsetused melatoniiniga ja mida kindlasti teha ei tohi

Mõni nädal tagasi oli meil Laseri saates lugu melatoniinist. (Siit näeb!) Mulle tohutult meeldivad uued lahendused ja kuivõrd melatoniinist pidi olema abi unetuse puhul, siis katsetasin ka.

Üleüldse on meil Laseris vähe asju, mida ma katsetanud ei ole. Ma olen soodast nõudepesumasina pulbriga taldrikuid pesnud, mesilasvahast ja veel millestki ripsmetušši teinud ning paljajalu jalanõusid kandnud. Paljud asjad töötavad ja jäävad igapäevasesse kasutusse. Kindlasti paljud väärtused kinnistuvad ja jäävad elu saatjateks. Ma pole kindel, et melatoniiniga nii on.

Roberti sõnul on melatoniinist kasu. Vähemalt niimoodi natukene.

Paljud minu sõbrad on leidnud sellest abi unetuse puhul. Sõber Robert Kõrvits töötab RockFMi hommikuprogrammis ja peab hommikuti nigu viis kopikat värske ja kohal olema. Temal aitab melatoniin õigel ajal magama jääda ja õigel ajal ärgata. Meie toimetaja Kaarel võtab pea igal õhtul lusikaga melatoniini. Igaks juhuks, äkki ei jää magama ja peab nii terve öö töömõtteid mõlgutama.

Mida näitasid inimkatsed?

Sõber Ave Laas maadles unetusega ja meie sõltumatus Laseri pimetestis tundis tema organism kohe melatoniini ära ja pani magama.

Proovisin siis ka. Võtsin sisse kaks tilka lahjemat (erinevatest melatoniinidest loe siit) melakat õhtul kui tundsin, et pea on päevasündmusi täis ja kõik muud meetmed, nagu liikumine ja mediteerimine ei näi aitavat.

Sellega polnud üldse probleemi, et magama ei jäänud. Jäin küll. Ilusti. Aga hommikul pea tuikas.

Okei, ei hakka ühe korra pealt järeldusi tegema, proovin paar korda veel.

Järgmine kord võtsin melakat öösel u kl 3 paiku, kui näis, et kipun niisama voodis vahtima, mitte magama. Kui 6:30 oli aeg tõusta, pea valutas.

Äkki mul on kõrvalnähud?

TalTechi vanemteadur Tiit Lukk ütleb, et melatoniin on looduslik ja teadaolevalt kehale ohutu. Sama kinnitavad ka mitmed uuringud ja arstid. Aga mis asjaoludel siis pea valutab? Luki selgitus on, et vale doseerimine võib tekitada järgmisel päeval uimasust või kehva enesetunnet.

Proovin ühe korra veel. Igaks juhuks ütlen siia, et need korrad, mida siin kirjeldan, pole loomulikult järjest öödel, vaid vahele jääb nädal-paar. Enamasti magan siiski melatoniinita ja eriti hästi tuleb see siis välja kui päeval on olnud liikumist, lugemist ja mängimist.

Aga niisiis, ühel järjekordselt hüpliku päeva õhtul võtan melatoniini. Umbes öösel kl 3 paiku kuulen läbi jumala sügava une, kuidas laps ärkas mingi õudusunenäo peale. Kobin teise tuppa, topin ta kenasti teki sisse ja soovin hea tööd. Saan aru, et pea tuikab.

Õnneks aga jään voodis kohe uuesti magama. Ja kui hommikul ärkan, olen välja puhanud ja peavalust pole märkigi.

Millal siis võib tarvitada?

Mäletan, et Robert ütles, et melatoniin hoiab pea padjal kinni. Olen nõus. Olen paar korda veel proovinud ja üldiselt magan, hopsti, ühe jutiga hommikuni välja. Aga nüüd ma tean, et minu organismile on vaja melatoniinist välja magamist.

Mis omakorda tähendab seda, et kui öösel 3-4 ajal läheb uni ära, siis ma melatoniini puutuda ei või, sest hommikuse ärkamise ajaks pole ma sellest jõudnud end välja magada. Samamoodi ütleks, et ettevaatust väikeste laste vanemad – kui on ette näha sagedast öist ärkamist, siis melatoniini kasutamine võib tekitada peavalusid.

Mida ütlevad uuringud?

Kui lüüa apteekide kodulehele sisse melatoniin, siis leiame müügilt üle 20 toote. Üle maailma on pandeemiajärgsel ajastul kasvanud ärevusest tingitud kehv uni, mida saab väidetavalt parandada melatoniiniga.

Ajakirjas «The Journal of Clinical Sleep Medicine» avaldatud uuringus analüüsiti 31 erinevat melatoniini sisaldavat toidulisandit. Selgus, et neist 21 puhul erines melatoniini sisaldus sellest, mis oli lubatud pakendil. Kõige ohtlikumad olid närimistabletid, millest mõned sisaldasid ligi viis korda rohkem melatoniini.

Ei maksa arvata, et asi meie turul teistsugune on, sest melatoniinitoodete puhul on tegemist toidulisanditega ja nagu me oleme rääkinud (ja ka saates näidanud!), siis mitte keegi ei kontrolli, kas sellised tooted ka tegelikult sisaldavad seda, mida nad lubavad.

Levinumad melatoniini kõrvaltoimed on peavalu, uimasus, iiveldus. Lapsed ja noorukid peaksid hoiduma melatoniini toidulisanditest, kuna need võivad mõjutada teiste hormoonide toimet. Ei tohi unustada, et melatoniin on närvihormoon ja enne selle kasutamist tuleb konsulteerida arstiga.