Võitlus ajavahest tingitud väsimusega: kas pärast pikka lennureisi paljajalu kõndimine aitab unisust peletada?

Ajavööndivahetuse väsimus on üldiselt mööduv ja ei vaja ilmtingimata ravi, kinnitab Tartu Ülikooli farmaatsia instituudi doktorant, proviisor Anita Tuula. Kuidas aga ajavahest tingitud väsimusega toime tulla?

Ajavööndivahetuse väsimus tekib, kui reisida lühikese aja jooksul läbi erinevate ajavööndite. Kui paaritunnine ajavahe enamikku reisijatest ei mõjuta, siis viietunnise või pikema ajavahega harjumine tekitab probleeme magama jäämisega pea kõigil. Anita Tuula nendib, et inimese une-ärkveloleku rütm ajavööndeid ei tunne ning kohaneb uute magamamineku kellaaegadega aeglaselt.

“Lisaks unetusele võivad ajavööndivahetusega kaasneda ka päevane uimasus, füüsilise ja vaimse võimekuse alanemine ning erinevad seedetrakti kaebused. Võrreldes tavalise reisiväsimusega kestab ajavööndi vahetusega seotud väsimus pikemalt – kuni nädala. Seega on paaripäevaste reiside puhul mõistlik uue ajavööndiga üldse mitte ennast harjutada ning magama minna harjumuspärastel aegadel,” soovitab farmaatsia doktorant.

Kas earthing aitab lennuväsimust leevendada?

Maailmas levib väide, et pärast pikka lennureisi paljajalu murul või rannaliival kõndimine (ingl earthing) aitab ajavööndivahetuse väsimust leevendada. Kas sellel on ka tõepõhi all?

“See teooria on seotud maapinna negatiivse elektrilaenguga, mis kandub inimese kehale üle otsekontaktis maaga. Arvatakse, et maapinna laeng võib aidata leevendada mitmeid terviseprobleeme, sealhulgas une-ärkveloleku rütmi häireid. Kuigi neid väiteid toetavad pigem väikesemahulised uuringud, võib teooria paikapidavust hea ilma korral igal juhul ise järele katsetada. Kaotada pole kindlalt midagi,” ütleb Tuula.

Enneta suurt ajavööndivahetuse väsimust 

Küll aga kinnitab farmaatsia doktorant, et mitte-medikamentoossetest meetoditest ajavööndivahetuse väsimuse leevendamiseks on tõestust leidnud õigeaegne päevavalguse doseerimine. Eriti kui seda kombineerida melatoniini preparaadiga.

“Ereda päikesevalguse nägemine pidurdab kehaomase melatoniini tootmist ning seega aitab leevendada päevast unisust. Kui reisida lääne poole, tuleks õhtupoolne aeg veeta väljas päevavalguses. Kui aga reisida ida poole, siis just hommikul ereda päikese tervitamine aitab kohanemisele kaasa,” selgitab Tuula.

Samuti tasub juba kodus nädala jooksul enne reisi uneaega tunnikese kaupa sihtkohale vastavalt korrigeerima hakata. Lisaks soovitab proviisor ajavööndiga harjumiseks söögiajad planeerida kohaliku aja järgi. “Vedelikku tasub tarbida rohkelt, kuid pigem vältida alkohoolseid jooke. Kohvijoogid võiksid aidata päevast unisust leevendada, aga need jätta päeva esimesse poolde,” lisab Tuula.

Pikale lennureisile haara kaasa melatoniin

Tuula sõnul on ajavööndivahetuse väsimus üldiselt mööduv ja ei ole tõsine meditsiiniline probleem, mis ilmtingimata ravi vajaks. Küll aga võiks näiteks melatoniini kasutamine teha reisikogemuse nauditavamaks ja aidata kaasa uue ajavööndiga kohanemisele.

“Melatoniin on võrdlemisi ohutu apteegiriiulilt leitav toidulisand, mida julgeksin vastunäidustuste puudumisel soovitada kõigile, kellel plaanis pikemaks ajaks reisida kaugematesse ajavöönditesse,” soovitab proviisor.

“Melatoniini näol on tegemist kehaomase ainega, millel on oluline roll une-ärkveloleku tsükli reguleerimisel. Ajavööndivahetusel jätkab keha veel mõnda aega sisseharjunud graafiku alusel melatoniini tootmist ning see toob kaasa päevase unisuse ning raskused magama jäämisega öösel. Seega aitab melatoniini preparaadi kasutamine õhtul enne magamaminekut kiiremini uinuda ning parandab une kvaliteeti,” selgitab Tuula.

Ettevaatust unerohtudega

“Ka uinutite nagu näiteks zolpideemi või zopiklooni lühiajaline kasutamine on ajavööndi vahetusega seotud unetuse korral efektiivne. Siiski peab arvestama, et tegu on retseptiravimitega, mille vajaduse üle otsustab arst ning millega võivad kaasneda ohud,” räägib Tuula.

Proviisor hoiatab, et uinutite kõrvaltoimetest võivad esineda näiteks päevane unisus, peavalu, segasus, kasutamisperioodi pikenedes sõltuvuse väljakujunemine, mis võivad üle kaaluda lühiajalised kasud.

“Seega ei kirjuta arstid uinuteid kuigi kergekäeliselt, eriti neile, kes pole ohutumaid käsimüügi preparaate proovinud. Samuti peab arvestama, et paljudes riikides kehtivad uinutitega reisimisele piirangud ning enne reisi algust on tarvis ravimiametilt taotleda vastav luba,” lisab doktorant.

 

Artikkel on algselt ilmunud Tervisegeeniuses.

Hea uni on parim kingitus, mida teha endale ja oma lähedastele!